Giorno di Liberazione

26 april 2024 - Falcone, Italië

Gisteren, 25 april was het Bevrijdingsdag in Italië. Op deze dag kwam in 1945 in Italie niet alleen  een einde aan de Duitse overheersing  maar ook aan het fascistische regime van Benito Mussolini.

25 april is een Nationale feestdag die vooral in familie kring wordt gevierd. Alle winkels zijn gesloten of beperkt open en dus vertrok ik al vroeg met Anna naar de supermarkt om vlees te kopen voor de barbecue.

Milo mocht mee. Er zijn hier speciale winkelwagentjes voor honden. Dit verwacht je toch eerder in Nederland dan in Sicilie. Milo vond het erg spannend.

Vooral bij de slager.

Milo bij de slagerMilo shopping

In de middag zijn Sergio en ik naar Milazzo gereden. Vanuit Falcone zie je het Schiereiland waar Milazzo op gebouwd is liggen.

Het oude gedeelte van de stad  ligt op dit stuk en je kunt helemaal naar het puntje rijden. Capo di Milazzo.

Milazzo

Halverwege deze rit, kom je langs het oude kasteel. Er zijn tegenwoordig verschillende tentoonstellingen  in gehuisvest en het is zeker de moeite waard om het kasteel te bezoeken. Alleen al vanwege de mooie uitzichten.

Al wandelend heb je niet het gevoel dat je in een kasteel bent maar dat je door een dorpje loopt. Dat komt omdat het kasteel ontstaan is  uit een Griekse nederzetting en later door de Romeinen  verbouwd is tot militair strategische plek. De Noormannen hebben er rond de 13 eeuw een toren gebouwd en in de 15 eeuw is de nederzetting ommuurd door de Spanjaarden. Deze plek is dus door meerdere volken bewoond en veranderd. Tot 1959 is binnen de muren een gevangenis geweest.

We hoefden geen entree te betalen vanwege bevrijdingsdag. Is dat in Nederland ook zo?🤔🤔🤔

Castello trapCastelloCastello binnen plaats

Na een wandeling binnen de Spaanse muren zijn we naar Capo di Milazzo gereden, het uiterste puntje van het schiereiland  in de zee. Er stond een hele koude wind. Dus na een koffiepauze teruggereden naar huis.

Capo di Milazzo

Om half acht hebben we aan het strand de zon zien ondergaan. Dat zorgde voor mooie plaatjes die met het blote oog veel mooier zijn dan vastgelegd op een foto.

Milo op het strandZonsondergang

Milo had de tijd van zijn leven op het strand. Het is jammer dat ik hem niet los durf te laten. Er lopen teveel katten rond

Het was een mooie maar helaas frisse dag.

Vandaag schijnt de zon uitbundig.

1. Doret Cornelissen:
    26 april 2024
    Mooie luchten en een prachtig kasteel. Gaaf. Je kan wel reisgids worden Mir, zoals je alles beschrijft, nieuwe roeping?

Jouw reactie